20 Januari 2009

Bingkisan kenangan di bumi Kemboja II

Hari ni baru berkesempatan untuk menyambung cerita di Kemboja. Almaklumlah, kerja banyak sikit. Ok kita sambung cerita ye.

11 Disember 2008

Pagi yang cerah. Bangun dari tidur ingat nak pegi join orang senam poco-poco kat dataran. Tapi semua macam nak tak nak je. So tak jadi la nak pegi. Masing-masing pun malas nak bangun dari katil. Sedap kot tidur kat Kemboja ni. Hehe. Lepas mandi dan bersiap-siap, kami terus menaiki coaster ke sebuah perkampungan Islam di seberang sungai Tonle Sap. Perjalanan mengambil masa kira-kira setengah jam dari bandar Phnom Penh. Sepanjang perjalanan, kami dapat saksikan pemandangan yang menghijau dan pelbagai bentuk bangunan kuil buddha yang unik (kuil buddha adalah trademark kemboja). Juga dapat disaksikan orang-orang kampung keluar mencari rezeki dan suasana rakyat Kemboja menjalani kehidupan seharian. Dalam perjalanan, kami sempat singgah di sebuah gerai tepi jalan yang menjual sejenis buah (tak ingat la buah ape..is it delima?). Yang penting buah tu first time makan dan first time jumpa. Ustaz Azhar beli satu plastik untuk kami makan dalam bas. Sedap jugak buah tu, lagi-lagi makan dengan garam yang makcik jual buah tu bagi. Sampai di kampung yang dimaksudkan, kami disambut dengan lembu-lembu yang berkeliaran. Banyak jugak lembu kat situ.

Kereta kuda padi. nak naik?

Di kampung itu, Ez Qurban menjalankan korban-korban yang terakhir memandangkan hari ini ialah hari terakhir tasyrik yang membolehkan ibadah korban dilaksanakan. Sempatlah kami menyaksikan lembu disembelih. Kami juga berkesempatan mengambil gambar dengan lembu tersebut sebelum ia disembelih (hehe) dan juga bergambar dengan kereta kuda padi yang comel. Selesai korban dilaksanakan, kami bersiar-siar di sekitar kampung dan berpeluang berjumpa dengan orang-orang kampung. Kehidupan mereka agak daif namun mereka hidup dalam suasana yang tenang dan damai.

Bersama penduduk kampung

Selesai urusan di sana, kami menghala ke sebuah lagi kampung yang terletak betul-betul di tebing sungai Tonle Sap menghala bandar Phnom Penh. Kami ke situ untuk singgah ke rumah seorang pemandu pelancong, Saleh dan ziarah ke rumah orang kahwin. Sepatutnya kami makan kat kenduri kahwin, tapi sampai saja di sana, semuanya sudah selesai. Kempunanlah kami nak merasa juadah kenduri kahwin Kemboja. Majlis kahwin di sana selesai agak awal dan belum pun sampai tengahari. Everything is done. Tapi, kempunan kami diubati dengan hidangan tengahari istimewa di rumah Saleh. Semuanya makan dengan begitu berselera sekali. Maklumlah perut sudah berkeroncong.

Sungai Tonle Sap, sumber rezeki rakyat marhaen Kemboja

Habis makan, kami kembali ke Phnom Penh untuk check in di hotel baru. Kami menginap di Hotel Asia yang terletak satu bangunan dengan KFC. KFC di situ adalah pertama di Kemboja dan ia merupakan milik KFC malaysia yang halal dan pekerja-pekerjanya ramai yang Islam. Selepas check in, kami mengambil kesempatan untuk berehat di bilik masing-masing kerana malamnya kami akan membuat persembahan di sebuah masjid di wilayah Kandal. Saya sempat melelapkan mata berseorangan di bilik selepas solat jama'.

Petang selepas asar, kami berkumpul di KFC di tingkat bawah hotel untuk mengisi perut. Saya mengambil snack plate yang ada 2 ketul ayam. Hmm ayam kat KFC tu besar-besar sampai puas jugak nak menghabiskannya. Usai memenuhkan perut dengan ayam goreng, kami terus berangkat ke masjid Chroy Chong Hwa, lokasi persembahan malam ini. Di sana, persiapan untuk persembahan giat dijalankan. Banner pun sudah siap dipasang. Kami sampai di sana ketika waktu maghrib sudah hampir tiba. Selepas solat maghrib dan jama' berjemaah, kami terus ke rumah seorang penduduk kampung untuk menukar pakaian. Malam ini kami memilih kostum silver dan seluar hitam. Tidak sabar rasanya untuk membuat persembahan lantaran ramai yang kelihatan teruja menanti persembahan kami.

Selepas solat isyak, semakin ramai penduduk kampung yang datang ke perkarangan masjid. Seperti malam sebelumnya, Rozali bertindak sebagai pengacara, penterjemah dan pentazkirah pada malam itu. Kami mulakan persembahan dengan selawat ke atas junjungan nabi s.a.w. dan seterusnya diikuti dengan lagu tolaal badru alaina. seperti di Chrang Chamreh, penonton di sini juga enjoy dan terpaku melihat persembahan kami. Sambutan kanak-kanak yang memenuhi ruang hadapan sekali amat mengujakan. Mereka seolah-olah melihat Michael Jackson yang membuat persembahan (alamak terlebih sudah hehe). Kami cukup seronok dengan sambutan yang diberikan dan setiap lagu dipersembahkan dengan begitu santai dan enjoy. Pelbagai gelagat penonton dapat dilihat. Ada juga kenderaan-kenderaan yang berhenti di tepi jalan kerana ingin melihat persembahan kami. Lagu-lagu yang dibawa termasuk neo salawat, luahan rindu, hijrah menuju Allah, Lament dan lain-lain. Ketika persembahan hampir tamat, kami diberitahu oleh Rozali ada penonton yang inginkan lagu Lament dinyanyikan sekali lagi. Tak sangka lagu itu dapat menarik minat mereka. Kami pun dengan berbesar hati menyanyikan sekali lagi lagu tersebut istimewa untuk mereka.

Persembahan di Masjid Chray Chong Hwa

Bersama krew Ez Qurban selepas persembahan

Persembahan berakhir dengan rasa gembira dan puas. Tak tergambar dengan kata-kata. Penonton gembira, krew Ez Qurban gembira, kami juga gembira. Kami mengambil kesempatan bergambar beramai-ramai tanda kenang-kenangan sebelum ke rumah seorang penduduk kampung untuk makan malam. Santapan kami malam itu cukup menarik, ikan yang garang dimasak dengan sayur dan ditabur dengan kacang bersama kuah ikan untuk dicicah. Sesuatu yang baru dan menarik untuk dicuba. Hmm sedap rasanya. Menyelerakan. Habis makan, kami terus kembali ke hotel penginapan untuk berehat di atas katil yang empuk.

Ikan garang. Berani nak cuba?

12 Disember 2008

Hari ini saya terpaksa kembali ke Kuala Lumpur kerana ada urusan kerjaya pada keesokan harinya. Rakan-rakan devotees masih stay di sini untuk 3 hari lagi. Walaupun hanya sempat berada di bumi Kemboja selama lebih kurang 48 jam, namun kenangan manis tetap terpahat di hati. Hari terakhir saya sempat ke sebuah pasar untuk membeli buah tangan untuk rakan-rakan dan keluarga. Pukul 3 petang saya sudah ke airport bersama beberapa orang lagi krew Ez Qurban yang turut kembali ke tanah air. Penerbangan berlepas meninggalkan daratan Phnom Penh dengan rasa yang bercampur, sedih dan gembira. Sedih kerana tidak tahu bila lagi dapat kembali ke sini, gembira kerana pengalaman di sini memahatkan nostalgia yang cukup manis. Terima kasih Allah kerana memberi peluang untuk melihat alam ciptaanmu di bumi Kemboja. Terima kasih saudara-saudaraku di Kemboja kerana sudi menerima kehadiran kami dengan baik sekali. Terima kasih EZ Qurban kerana undangan dan tajaan yang diberikan. InsyaAllah saya akan kembali lagi ke sini suatu hari nanti.

Pemandangan indah dalam penerbangan kembali ke tanah air
SubhanAllah!

2 ulasan:

noraidah berkata...

Salam Muhammad,
Tahniah menarik 'karangan' dan pengalaman yang dikongsikan. Muhammad ada bakat menulis, cikgu rasa 'terbawa' bersama pengalaman di sana. Kami doakan devotees akan buat persembahan di Europe utk 'dakwah' melalui nasyeed pada mat2 saleh di sana pula. Amin

Nadzirah berkata...

It's nice that you are sharing the wonderful experience you had at Kemboja with us. Thank you..